MENOPAUZA

Klimakterium je přirozené období v životě každé ženy. V tomto období dochází k pozvolnému přechodu z reprodukční fáze do fáze klidové. V tomto období postupně ustává činnost vaječníků, výrazně se snižuje produkce ženských pohlavních hormonů – estrogenů a progestinů a v malé míře také mužského pohlavního hormonu testosteronu. Toto období s sebou nese mnoho nepříjemných pocitů a projevů, které každá žena prožívá individuálně a některé ženy ani žádné potíže nevnímají.

Nepříjemné projevy menopauzy lze zmírnit.

Mnohé ženy mi jistě dají za pravdu, že některé potíže spojené s menopauzou jsou opravdu velmi náročné a těžko snesitelné. Lze tyto nepříjemné příznaky zmírnit a vyladit své ženské tělo.
Mnoho žen si myslí, že projevy menopauzy nastávají až v pozdějším věku, mezi 45-52 lety, bohužel se s příznaky premenopauzy můžeme setkat již několik let před propuknutím samotné menopauzy. V podstatě tedy klidně kolem 35-45 roku věku.
Můžeme zaznamenat vynechání menstruace či nepravidelnost, brnění a pálení končetin – potíže s vegetativním systémem, nadměrné pocení, nespavost, deprese, zvláštní projevy při menstruaci, které se nám předtím neděly. Mohou začít padat více vlasy, můžete začít chodit častěji močit, mohou se častěji objevovat bolesti hlavy a návaly horka nebo chladu, zimomřivost a různý diskomfort během menstruace. Může přijít i změna intenzity menstruace a různé jiné zvláštní projevy, které jste předtím nikdy nezaznamenaly, jako např. /různé zvláštní pocity před, při a po menstruaci, zvláštní chvění po těle a nepopsatelné pocity, kdy vnímáte, že je něco jinak, jenže nějak nevíte co – i toto mohou vnímavější ženy zaznamenat/. Může dojít k vysychání poševní sliznice, bolestivému pohlavnímu styku, suchost může postihnout i další části těla /obočí, oči, obličej, suchá pokožka různě po těle/. Může dojít ke zhoršení kvality vlasů i nehtů, můžete zaznamenat i pocit, že nemůžete udržet moč a dochází částečně k inkontinenci i změnám na kůži, bušení srdce, obrovská únava a vyčerpání.
Mezi další nepříjemné příznaky je přibývání na váze. Mnoho mých klientek mi říká, že nikdy neměly s váhou potíže, dokonce ani po dětech, jenže najednou je něco jinak a začaly plíživě přibývat na váze a jejich křivky se jim obalovaly přebytečným tukem, měnila se nálada a snižovala imunita atp. Může se dostavit různá reakce na potraviny a reakce, které se nikdy předtím neobjevily. Je lepší volit nedráždivé koření, omezit kofein a dráždivé potraviny i nápoje. Omezit nebo vyloučit alkohol a kouření, které může být také nepříjemným spouštěčem různých příznaků.
Ženy někdy nechápou, jak je možné, že se stravují tak nějak pořád podobně, jako před lety, ale najednou začnou přibývat na váze, pak zkusí nějakou dietu nebo něco málo změní, ale nedějí se žádné velké věci. Podaří se jim shodit pár deko, kilo, dvě a nic víc, ocitají se v začarovaném kruhu, kdy se jim nechce měnit své dosavadní návyky a životní styl, protože si myslí, že to není potřeba. Pořád se vidí, jako před lety, kdy nemusely nic hlídat, řešit jídlo, stravování a byly štíhlé nebo prostě tak akorát a nyní se jejich tělo chová jinak, nepoznávají se a přestávají rozumět tomu, co se s nimi děje.
Má to řešení, ale u někoho to může být delší cesta, než nalezneme způsob, jak zklidnit rozbouřené hormony v těle ženy a stabilizovat vše do přijatelné meze, ženě se vrátí elán a sebevědomí a podaří se jí synchronizovat se se svým tělem.


Menopauzální deprese a nepříjemné příznaky může pomoci zmírnit například :

LEVANDULE LÉKAŘSKÁ – Lavandula angustifolia
* potíže se spánkem, nervozita, neklid, svalová regenerace
* virové onemocnění a záněty
* pomáhá prokrvení a proti bolestem hlavy
* přírodní desinfekce a hojení ran
* stres a psychické problémy
* nechutenství a žaludeční potíže
* vyšší krevní tlak
* revma




JETEL LUČNÍ – Trifolium pretense
* napodobuje účinky estrogenu
* kožní potíže, ekzém, zdraví kostí, minerály v kostech
* posílení imunity, protizánětlivé účinky
* dýchací systém
* minerály, vápník, hořčík, vit. C,B, chróm…
* pozitivní hormonální efekt



ANDĚLIKA ČÍNSKÁ – Angelica sinensis
* premenstruační syndrom, menopauza
* posiluje plíce, srdce, játra
* harmonizuje krevní tlak
* pomáhá snížit křeče v hladkém svalstvu
* při chybějící menstruaci, migréně při menstruaci
* antibakteriální účinky
* obsahuje vitamin A, karotenoidy, vit. E a B12, kyselinu askorbovou, kyselinu listovou, biotin, fytosteroly, vápník a hořčík


PAPULKA DVOULETÁ – Oenothera biennins
* antioxidační vlastnosti, stres, únava, vyčerpání
* vyživuje vlasy, nehty, posiluje imunitu
* zmírňuje menstruační bolesti
* regenerace pleti



LEN SETÝ – Linum usitatissimum
* menopauza, redukce, nenasycené mastné kyseliny
* podpora trávení, antioxidační funkce
* podpora srdeční funkce
* trávicí systém, játra, cholesterol
* účinky podobné estrogenu



KONTRYHEL OBECNÝ – Alchemilla vulgaris
* úprava menstruačního cyklu a nepravidelné menstruace, klimakterium
* posílení srdce a výkonnosti
* prohloubení spánku, regenerace organismu
* obsah kyseliny salycilové – přírodní lék proti bolesti
* kožní potíže, antioxidační účinky
* zmírnění bolestí žaludku, podpora trávení
* pomáhá se spalováním tuků
* pomáhá udržovat pěkné a zdravé vlasy
* zlepšuje stav dělohy, navozuje pocit spánku, snižuje stresové inhibitory, pomáhá ke zpevnění děložního svalstva



ŘEBŘÍČEK OBECNÝ – Achillea millefolium
* ženské potíže, nepravidelná menstruace, klimakterium
* výtoky, myomy, gynekologické potíže
* trávení, krevní oběh, ledviny
* desinfekční, močopudný, antiseptický
* hojení drobných poranění



MATEŘÍDOUŠKA ÚZKOLISTÁ – Thymus serpyllum

* dýchací systém, trávicí systém
* duševní zdraví, potíže se spánkem
* močové cesty, ledviny, obranyschopnost



TŘEZALKA TEČKOVANÁ – Hypericum perforatum

* návaly horka, střídání nálad – vyrovnání hladin nálad
* deprese, nervozita, bolesti nervů a svalů, poruchy spánku

* bohužel velké kontraindikace : účinky s léky : neuromediátory, léky na srdce, na ředění krve…



PLOŠTIČNÍK HROZNATÝ – Actaea racemosa
* menopauza, bolestivá menstruace
* plodnost, záněty dělohy
* lymfatický systém
* kosti, klouby, antioxidant



CHMEL OTÁČIVÝ – Humulus lupulus
* nervy, nespavost, podráždění
* fytoestrogeny, psychika, hormonální zdraví
* sedativum, podpora usínání
* podpora trávení
* zklidnění při nervových poruchách



SIBIŘSKÝ ŽENŠEN – Eleutorokok – Eleuterococus

* návaly horka, noční pocení, nepravidelná menstruace
* podrážděnost, lehká deprese
* vysychání sliznic, děložní sliznice


Doporučuji také zařadit do vašeho života a suplementace :
VITAMÍNY SKUPINY B
VITAMÍN D
OMEGA 3 – kvalitní rybí olej, Zinzino, krill, mořské řasy
VLÁKNINA – kvalitní probiotika a prebiotika dle potřeby
VÁPNÍK x HOŘČÍK
PITNÝ REŽIM
PESTRÁ STRAVA
JEDNODUCHÁ ÚPRAVA
MENŠÍ PORCE 4-5 X DENNĚ
PŘIROZENÉ POTRAVINY NAMÍSTO POLOTOVARŮ
ZAŘADIT DENNĚ OVOCE, ZELENINU
RYBY, MLÉČNÉ VÝROBKY, VEJCE, KVALITNÍ MASO – ZDROJ BÍLKOVIN
OBILOVINY, LUŠTĚNINY – ROSTLINNÝ ZDROJ BÍLKOVIN /VHODNÁ ANTINUTRIČNÍ ÚPRAVA/
LISTOVÁ ZELENINA, CHLOROFYL ? – DLE ZDRAVOTNÍHO STAVU
OŘECHOVÁ MÁSLA, SEMÍNKOVÉ PASTEY, ROSTLINNÉ OLEJE /ŘEPKOVÝ, KOKOSOVÝ, OLIVOVÝ, RÝŽOVÝ, LNĚNÝ, DÝŇOVÝ APOD./ STUDENÁ A TEPLÁ KUCHYNĚ
HLÍDAT SI SŮL A NESOLIT VÍC JAK 5 G SOLI DENNĚ
VYHÝBAT SE NADBYTKU CUKRU I UMĚLÝCH SLADIDEL
NEKOUŘIT, VYVAROVAT SE STREDU A ZAŘADIT DENNĚ PŘIROZENÝ POHYB /CHŮZE, NORDIC WALKING, KOLO, PLAVÁNÍ../
ELIMINOVAT STRESOVÉ SPOUŠTĚČE, UDĚLAT SI NA SEBE ČAS A ZAŘADIT KVALITNÍ STRESS MANAGEMENT /MEDITACE, DECHOVÁ CVIČENÍ, JÓGA ČI JINÉ CVIČENÍ, VĚNOVAT ČAS SOBĚ ALESPOŇ 1-2 H DENNĚ/

V případě potíží, které neustávají je nutné vyhledat odborníka či lékaře a poradit se s ním na řešení vašich potíží.

S láskou a respektem

Markéta Matyášová
Fit Makyta

Harmonizujte i vy své zdraví

About the Author

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

You may also like these